ZPRÁVA Z ADAPTAČNÍHO KURZU SEKUNDA

Termín: 13.-14.9.2018, školní rok 2018/19

Místo: Permonium, Oslavany

Pedagogický dozor: Mgr. Darina Honsová, Mgr. Jitka Komínková

Na začátku školního roku 2018/19 se žáci sekundy zúčastnili adaptačního kurzu v Oslavanech v zábavním parku Permonium. Cílem pobytu bylo upevnění vztahů ve třídě mezi jednotlivými žáky a mezi žáky a novou třídní učitelkou. Jelikož se žáci znali z loňského roku, byl zvolen pobyt kratší, resp. dvoudenní. Program zajišťoval pedagogický doprovod a zaměstnanci Permonia.

Adaptační kurz zaměřen na rozvíjení klíčových kompetencí:

K1 (Kompetence k učení)

K3 (Kompetence komunikativní)

K4 (Kompetence sociální a personální)

Náplň pobytu:

1. Návštěva oslavanského zámku a jeho expozic v Muzeu hornictví a Muzeu hasičství

Tento program měl za cíl obeznámit žáky s historií Oslavan a jeho okolí s důrazem na období těžby černého uhlí v oblasti.

2. Venkovní hry pod vedením pedagogů

Hry byly vybrány tak, aby děti rozvíjely:

- organizační dovednosti (rozdělení úkolů v týmu, časové rozvržení hry)

- sociální komunikaci (schopnost dohodnout se v týmu na řešení, respektování návrhů, vytváření dobré atmosféry při hře, podporování spoluhráčů a kolektivní prožitek)

- spolupráci a soutěž (aktivní zapojení do hry, rozdělování rolí a úkolů v rámci hry)

3. Interaktivní hra vedená týmem Permonia

Hra prověřovala fyzické a zároveň intelektové dovednosti dětí. Děti potřebovaly asistenci pouze v části lanového centra, v ostatních případech řešily úkoly zcela nezávisle a samostatně. Nutností tedy bylo aktivní zapojení všech členů týmu. Zvládnutí relativně obtížných úkolů posilovalo průběžně sebevědomí dětí a motivovalo je k dalším výkonům. Práce s tablety na jednotlivých stanovištích byla zárukou toho, že hra děti bavila. Charakter úkolů plně korespondoval s prostředím bývalého těžebního areálu. Děti se pohybovaly v prostorách „bořeniny“, „velkého a malého důlního pole“, „štoly“, „remízy“ či „úpadnice“. Zážitky ze hry byly tedy propojené s historií a technologií těžby černého uhlí.

4. Opékání špekáčků

Společné posezení okolo ohniště bylo příjemnou tečkou za hrou. Děti přirozeně sdílely emoce, zážitky, dojmy, sdělovaly si problémy, kterým při hře musely čelit, nebo co je pobavilo. Děti se zároveň rády ujímaly role udržovatele ohně a nakonec po sobě bezvadně uklidily.

5. Noční bojová hra

Na závěr dne připravil tým Permonia pro děti noční bojovou hru v těžní věži Kukla. Nestandardní atmosféra pro řešení úkolu přinesla různorodé reakce dětí. V této situaci kolektiv prokázal soudržnost a společnou sílu čelit strachu a napětí.

6. Noc v Kohauzingu

Adaptační charakter měl samotný nocleh. Děti strávily noc v tzv. Kohauzingu, společném prostoru s omezeným komfortem.

Závěr

Celý adaptační kurz se nesl v přirozeném a nenásilném duchu. Děti přijímaly program spontánně a reagovaly pozitivně. Klíčové kompetence zakotvené ve školním výukovém plánu byly rozvíjeny zcela přirozeně a smysl adaptačního kurzu tak byl naplněn.

Vypracovala dne 14.9.2018: Mgr. Darina Honsová